Techniek

De dieselmotor 

Is een werkspoor type A frame 

  • Bouwjaar 1912  
  • Brandstof: Neste MY, fossielvrije dieselolie van sponsor GP Groot
  • Met luchtdrukverstuiving
  • Pk’s 20 -25 pk 
  • Omwentelingen 180 per min 
  • Gewicht (geschat) 4000 kg (zonder de centrifugaalpomp) 
  • Aantal spaken 6 
  • Diameter Vliegwiel 233 cm (omtrek snelheid 79km per uur) 
  • Gewicht vliegwiel 380 kg x 2= 760 kg (staat op het vliegwiel) 
  • Gebouwd in Nederland Amsterdam  

Prijs 9800 gulden incl. plaatsen met centrifugaalpomp  

Het is een universele motor waar je andere apparaten op aan kunt sluiten b.v. een houtzaag.  De ontwerper van de dieselmotor was Rudolf Diesel, hij had patent op deze techniek. Werkspoor Amsterdam had een licentieovereenkomst met Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN) 

Het speciale aan deze verbrandingsmotor was, dat er eerst bij de verstuiver een kamer werd vol gespoten met diesel en dat daarna 60 atmosfeer lucht werd ingespoten die de diesel meenam de verbrandingskamer  in.

De centrifugaalpomp 

  • Gemaakt door Werkspoor Amsterdam 
  • Capaciteit 550 liter per seconde of 33.000 liter per minuut
  • Capaciteit per uur = 1.980.000 liter = 1.980 m3 
  • Omwentelingen: 3 per seconde, 180 per minuut 
  • Opwerkhoogte 1.60 meter  
  • Inspectieluiken 3 stuks  
  • Gewicht (geschat) 2000 kg met aanzuigpijp