Techniek

De dieselmotor 

Is een werkspoor type A frame 

  • Bouwjaar 1912  
  • Brandstof, dieselolie
  • Met luchtdrukverstuiving
  • Pk’s 20 -25 pk 
  • Omwentelingen 180 per min 
  • Gewicht (geschat) 4000 kg (zonder de centrifugaalpomp) 
  • Aantal spaken 6 
  • Diameter Vliegwiel 233 cm (omtrek snelheid 79km per uur) 
  • Gewicht vliegwiel 380 kg x 2= 760 kg (staat op het vliegwiel) 
  • Gebouwd in Nederland Amsterdam  

Prijs 9800 gulden incl. plaatsen met centrifugaalpomp   Het is een universele motor waar je andere apparaten op aan kunt sluiten b.v. een houtzaag.  De ontwerper van de dieselmotor was Rudolf Diesel, hij had patent op deze techniek. Werkspoor Amsterdam had een licentieovereenkomst met Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN)  Het speciale aan deze verbrandingsmotor was, dat er eerst bij de verstuiver een kamer werd vol gespoten met diesel en dat daarna 60 atmosfeer lucht werd ingespoten die de diesel meenam de verbrandingskamer  in.

De centrifugaalpomp 

  • Gemaakt door werkspoor Amsterdam 
  • Capaciteit per min 33 m3 
  • Per uur 1980 m3 
  • Omwentelingen 180 per min 
  • Opwerkhoogte 1.60 meter  
  • Inspectieluiken 3 stuks  
  • Gewicht (geschat) 2000 kg met aanzuigpijp