Bijzonder erfgoed
Gemalen vind je in heel Nederland. Het dieselgemaal van de Achtermeer en Overdiepolder uit 1913 is bijzonder omdat het 75 jaar heeft gezorgd voor droge voeten in de oudste drooggemalen polder van Nederland. Bovendien vind je er een van de weinige nog werkende dieselmotoren uit de eerste serie die nog is ontworpen door de uitvinder ervan: Rudolf Diesel. De motor drijft een centrifugaalpomp aan, goed voor bijna 2.000 m3 water per uur.
Het dieselgemaal staat op een waterloop en fundering van een oude poldermolen. Cartograaf Johannes Blaeu tekende al in 1649 een poldermolen en de tochtsloot naar de Blekersloot op de huidige plek.
De geschiedenis van het gemaal is verbonden met de familiegeschiedenis van de familie Leegwater, die hier bijna honderd jaar voor de bemaling heeft gezorgd, tot de ingebruikname van het elektrisch gemaal in 1988. Eerst met een klassieke poldermolen, vanaf 1913 met de modernste techniek van die tijd.
Het dieselgemaal loost het water op de Schermerboezem, net als tientallen andere polders in Noord-Holland. Dit is het watersysteem waarvan het Noordhollandsch Kanaal tegenwoordig de ruggengraat vormt.
In elke polder moesten keuzes worden gemaakt voor een efficiënte manier van bemaling. Op de pagina Gemalen lees je welke varianten er in de loop der tijd beschikbaar waren.
Onderstaande tijdlijn vertelt de geschiedenis van het dieselgemaal.